onsdag 29 december 2010

Julefrid i Verkstan

Julefriden har sänkt sig i verkstan, det är inte många timmar vi hunnit lägga där under julhelgen och de nästföljande dagarna. Allt för mycket sill och kalkon har varit i vägen, tillsammans med lite klättring och långfärdsskridsko, umgås med familjen och lite julklappar....men det har var lite skönt att inte bara bygga och jag och Jonas var några timmar i verkstan på juldagen och även en sväng i måndags.
Så...nu har jag laminerat fast sitsen i däcket. Det var inte helt självklart hur jag skulle göra med den om jag skulle fästa i skrovet eller i däcket först, men efter lite fundering hit och dit så prioriterade jag att kunna fästa ordentligt i däcket och även lägga dit en glasremsa för att det ska hålla riktigt bra.
Fästa i skrovet har man lite mer utrymme att göra på ett bra sätt, eftersom ju sittbrunnen finns där och gör att man relativt enkelt kommer åt.
Så jag limmade med epoxy, spacklade till, lade på en glasremsa, strök med epoxy och drog fast det hela med två brädbitar, lite plast emellan och så två tvingar om alltihop för att hålla ihop det.
Jag hade mätt  innan (ska tilläggas) och hade två kilar av skummaterial för att få rätt vinkel på sitsen när jag fäste den, men någonstans tänkte jag fel, troligtvis med tvingarna, för nu får jag verkligen ta i för att få ihop kanterna på skrovet och däcket när jag väl vände ner sitsen för att testa hur det passade.
För att minska på glipan slipade jag av en del av epoxyspacklet, tog ett litet sågblad och försökte med det såga bort en del av epoxyn mellan sitsen och däcket och lyckades till viss del. Jag fick också sågat av lite mer av kanterna kring sitsen och nu passar det någorlunda, men känns lite kymigt. Jag kommer vara tvungen att naja ihop däcket och skrovet kring sittbrunnen och det känns lite oroligt för hur det ska fungera, om det kommer hålla eller om det kommer bli sprickor där så småningom för att det ligger i spänn.
Dock så laminerade jag också skottet, två lager glas med epoxy på bägge sidor och det blev bra. Det är det sista jobbet jag har gjort, att fästa skottet i skrovet. I morrn får vi se hur det blev...spännande!!
Sen ska det bara strykas en extra gång invändigt, så börjar det snart bli dags att lägga ihop däcket och skrovet...

//MJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar