tisdag 9 november 2010

Kan man spritsa spackel?

Kan man spritsa spackel? Svaret är att det går alldeles utmärkt!
I söndags så stod jag där och försökte tukta spacklet med en träpinne, gummispackel och tillslut fingrarna (med dubbla gummihandskar) eftersom det var stört omöjligt att få ordning på det med verktygen.
Det var verkligen helt otroligt mycket enklare att blanda till spackel och trycka ner i en plastpåse som man klippte av ett av hörnena på och spritsade ut i skrovet....
Det kändes som att glasera ett pepparkakshus, fast med dubbla gummihandskar, visir och ansiktsmask. Sen fick man ju fixa till det lite med fingrarna, men ändå så mycket lättare !!
Jag hann med lite slipning innan också, därför behovet av ansiktsmask...

Jonas har slipat och spacklat på sin rosa kajak...Nu ser man verkligen att det är en Pink Pearl som han bygger och inget annat...
Alternativa namn till The Pink Pearl är Potemkin (pga mängden epoxy, glas- och kolfiber) eller Qasi eller kanske Humpback....
Men Jonas hävdar att en kajak med bulb är mycket snabbare i vattnet.....

Curt och Kjell har också varit i verkstan idag, och satt akterstäven och första ribban till kajakskrovet!

Själv saknar jag min byggarkompis Ewa! Jag började klippa till glas till insidan på skrovet, men gjorde bara hälften, eftersom det inte alls var lika roligt att göra detta själv. Kom hem Ewa! Du är saknad!!

Slutligen vill jag bara säga att slipa är nog bättre att göra när man INTE har träningsvärk...men det är bara ett litet tips till alla er andra där ute.....och kanske något att tänka på inför mer intensiv slipning i senare i kajakbyggarprocessen...

1 kommentar: