söndag 21 november 2010

Däcket börjar ta form...

Dagen började med inspektion av glas och epoxyarbetet som vi gjorde igår och det var verkligen blandat resultat....
Jag hade haft lite tur och bara fått några småbubblor i skrovet, men lite större bubblor längs relingen.
Ewas väv hade dragit sig när epoxyn härdade och i aktern var det stora bubblor. Trist, men det var bara att plocka fram brytkniven och börja skära bort allt där det var luft under väven.
Vi skar rent kanterna med brytkniv och jag lärde mig ganska snabbt att dom var sylvassa...
Sen kom ett spännande moment när det var dags att plocka ner däcksdelarna från hyllan där vi slängt upp dem och börja fixa med däcket och sittbrunnen.
Jag började rita, på papper, på däcksdelarna, försökte klura ut vad som var rätt och hur jag skulle göra, men fick inte alls ihop det. Jonas föreslog en lösning som vi dissade, och tillslut så ringde vi Petrus för att få lite info hur det var tänkt..och naturligtvis hade Jonas rätt...Svårt att erkänna, men så var det.
Jag ritade in sittbrunnen på akterdäcket med måtten som Petrus angivit. För att såga ut det provisoriska hålet för sittbrunnen (mindre än vad det ska vara) så började vi med att borra och sen såga med en liten handsåg. Marcus kom som räddaren i nöden med en elektrisk sticksåg! Mycket enklare och snabbare!!
Men sen kom den stora frågan om hur man skulle få fram rätt krökning på däcket och efter att ha snubblat fram och tillbaka i tankarna var det bara att inse att jag hade total sockerpunka och gick o handlade thaimat. Det var toppengott och precis vad jag behövde och sen gick det mycket bättre att tänka, vi löste däcksfrågan och kunde mäta in hur vi skulle såga i däcket för att få rätt form på sittbrunnen och kunna foga ihop för och akterdäck. Sen var det bara att såga ut halvmånen ur fördäcket för att passa in akterdäcket.
Men, när jag sågat så passade det ändå inte riktigt, så det var bara att fila och slipa för att få ordning på passformen....men  sen var det dags att inse att jag var för trött att fortsätta och jag och Jonas åkte hemåt...
Det har varit en rolig helg, mycket bygge och socialt och roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar