söndag 14 november 2010

Väven är satt!!

Det är tålamodsprövande att sätta väv....och det tar en massa mer tid än vad man tror.
Det är två stressmoment med att lägga epoxy, dels att radion i bakgrunden spottar ur sig nyheter på löpande band och man är helt säker på att det var max tio minuter sen senaste nyhetssändningen när det i själva verket har gått en halvtimme, det andra är hotet om att epoxyn ska härda medan man håller på och arbetar in den i glasväven. Man har ungefär 40 min på sig innan epoxyn härdar för mycket för att kunna arbeta bra med den.
Jag hann tänka innan att vi skulle ju "bara" spackla lite till och lägga glas igår, så det skulle nog bli en kortdag i verkstan..Yeah, right!
Men, vi hann spackla, lägga glas i hela kajakerna, och ett extra lager glas i sittbrunnsdelen.
Att lägga glas var både enklare och svårare än förväntat. Stävarna visade sig vara enklare än jag trodde eftersom vi hade ganska mycket spackel där, men om det blev fel från början (om man sträckt väven för mycket) blev det vädligt pyssligt att få det på plats utan att det blev bubblor under väven.
Jag tyckte att dagens svåraste moment var att lägga det andra lagret glas i sitbrunnen. Hur jag än gjorde så drog sig väven åt något håll och det blev bubbligt och väven blev för sträckt. Fyra gånger ryckte jag av allt och till sist hällde jag epoxy under väven och fick den att "glida på plats" med bägge händerna. Det visade sig fungera bättre.
Men, flera gånger fick både jag och Ewa gå över kajakerna och trycka till bubblor som bildades. Allt kunde se slätt och fint ut, och så gick vi och fikade och så var det bubblor i väven när vi kom tillbaka. Jag är väldigt nyfiken på hur det kommer se ut idag när vi kommer ut till verkstan.
Sista momentet för dagen blev att frisera kanterna på glasfiberduken.

// MJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar