söndag 7 november 2010

Så är vi igång....

En lite regnig lördag, den näst sista Oktober, var vi, Ewa, Jonas och jag, i Tranås hos Petrus Kajak och hämtade dom. Delarna till det som ska bli min och Ewas nya fina kajaker.
Efter lite kaffe, prat och bildvisning med mängder av instruktioner (Hur ska vi komma ihåg allt som är viktigt?) virade vi in alla delar i plast och surrade på en stege på taket på bilen.
Stegen visslade tjusigt så fort vi körde över 50km i timmen och det lät som att vi hade en hel familj med möss i bagaget. Mössen visade sig vara styroformen som ska bli det förliga skottet som låg och vibrerade, så ingen fara.

Vår fika-master Ewa hade fixat mat till hela dagen, och fantastiskt gott var det!

Söndagen den verkligen sista oktober hade vi satt som byggstartsdag, och vi började med att röja ur verkstan, flytta på prylar och städa. Vi skulle ju ha in fem byggjiggar till kajaker och vi visste att det skulle bli lite trångt.
I verkstan ska det bli tre stycken Black Pearl, en Njord och en Kavat. Alla kajakerna är ritade av Björn Thomasson, men två av Black Pearlarna, dem som jag och Ewa bygger är modifierade för att fungera att bygga i plywood. Materialet som Petrus använt, bending plywood är toppen! Träet är lätt, böjligt och faktiskt vackert att se på. Det finns lite funderingar på att låta en del av däcket vara omålat. Kanske.

Första aktiviteten blev att skruva ihop byggjiggarna och fästa stöden till spantmallarna med rätt avstånd emellan. Lite tricksigt blev det, men tillslut blev det i alla fall ganska rätt och vi kunde börja rikta in spantmallarna med en helt sprillans nyinköpt krysslaser.
Är det något verktyg man behöver i sin verktygslåda så är det en krysslaser, för attans vad bra det blev och vad roligt det var att använda den!
Det gäller bara att vara helt stilla, inte röra sig, knappt ens andas när man står bredvid den eftersom minsta rörelse orsakade lite bryderi för den som just då försökte justera in sina mallar.

På måndagskvällen började vi tejpa upp spantmallarna. Eftersom det ska limmas med både smältlim och epoxy behöver man ngt emellan som gör att själva kajaken lossar från mallarna när det är dags att lyfta ur den. Lite tejp kan man alltid slipa bort, men att såga loss en spantmall känns som lite mer arbete. Och så kan man ju inte använda spantmallen heller till nästa kajak.... :-)
Vi prövade med att lägga i delarna till skrovet i spantmallarna och voilá, det blev en kajak! Lite välväntilerad för att paddla kanske men det syntes vad det var det skulle bli...

Men sen, sen blev det dags att börja på riktigt!
Måndag kväll inleddes med att de två bottendelarna passades in vid spant sju och varandra och limmades fast i spantmallen med limpistol...det var rackarns så skoj att "klutta" och vi limmade ganska mycket....och sen på med klossar och tvingar för att hålla kvar skrovdelarna i spantmallarna.

Sen tog vi ledigt från bygget ett par dagar för att fortsätta på torsdagen med att limma skrovsidor och börja naja. Det tog en stund innan vi förstod att man var tvungen att naja vissa delar innan man limmade och jag svor mer än en gång när jag fick plocka fram brytkniven och skära loss det jag just limmat och tvingat fast för att det inte blev bra, och flera gånger dessutom.
Under najningen sänkte sig tystnad i verkstaden, vi var djupt koncentrerade på skarvarna som skulle fogas ihop snyggt och passa bra och det enda som hördes var knipsningarna från najtången när koppartråden klipptes av och lite avbrott när Ewa av misstag körde en najtråd in i handen så det blödde och jag råkade nypa mig i fingrarna med plattången.

Kvart över elva på kvällen släckte vi ljuset i verkstan och åkte hem.
Då hade både Jonas och Marcus åkt och Curt och Kjell hade lämnat verkstan flera timmar tidigare.

På fredan var jag allt lite trött på dagen, men underligt nog piggnade jag till på eftermiddagen när det blev dags att dra på mig arbetsbyxorna igen...och vi fortsatte med att naja.

Lördag morgon fick vi nästan lite sovmorgon och började arbetsdagen med att fika och lyssna på melodikrysset. Jag undrar fortfarande vad det var för operett som vi inte kunde lista ut vilken det var?

En hel rulle maskeringstejp senare, när vi tejpat alla fogar, mellan najningarna och runt dem blev det dags att blanda första omgången med epoxy att stryka på.
Eftersom epoxy ju är ganska giftigt innan det härdar och inte är bra att få på huden eller i ögonen så åkte dubbla plasthandskar, skyddsglasögon och visir på och näranog panik utbröt när jag råkade stryka ärmen över ansiktet med något som kunde varit epoxy...
Vi duttade epoxy i alla tättslutande skarvar med en liten pensel med till hälften avklippta borst och sen blandade vill till en omgång med förtjockad epoxy och petade ner i fogarna som glipade lite..
Det är lätt att glömma att äta när man bygger kajak och vi hade alla lite "sockerpunka" när klockan drog mot sju och det började bli dags att sluta.
Efter thaimat och lite social samvaro var jag helt slut!
Helt klart är att jag har sovit gott den här veckan!

Idag är det söndag, och vi har hållt på att bygga en hel vecka!
Det var lite nervöst att dra ut najtrådarna ur skrovet. Tänk om det inte håller?
Men, efter lite pill, trix och jävlaranamma fick vi ut alla najtrådarna, skroven höll och tur är det att vi fick bort all koppartråd för när Ewa vägde trådspillet så vägde det hela 300gr bara det!

Idag åkte även vävtejpen fram och nu har det tejpats över maskeringstejp och alla najningshål så jag tror att förmodligen skulle skrovet flyta om man lade det i vatten!

Det fanns lite tankar på att äta lunch/brunch ute när vänner och familj kom på besök i verkstan för att titta, men trots att vädret var underbart, var det lite kyligt, så vi åt våra pannkakor, sallad, mackor och kakor i köket på klubben.
Det är gott med infravärme...

På eftermiddagen drog epoxyarbetet igång på allvar och vi fick sparkat igång det gamla värmeaggregatet i verkstaden som motvilligt hostade fram 24 grader och vi fick börja skala av oss tröjorna för att inte smälta bort.
Både Ewa och jag hann med att stryka hela insidan med epoxy och börja kladda med förtjockat epoxyspackel för att åstadkomma en fin rundning på insidan slagen för att glasväven ska fästa ordentligt och det inte ska bli några luftbubblor. Men, efter flera dagars byggande får man inse när det är dags att sluta för att inte göra några misstag, så efter tre omgångar spackel lade vi av för dagen.

Så vad har hänt med övriga kajaker under veckan? Curt och Kjell har fixerat sina spantmallar och det syns redan att Kavaten kommer ha en helt annan och rymligare form på skrovet än BP'arna.
Marcus har gjort sin byggjigg och ritar och sågar spantmallar till sin Njord. Både Kavaten och Njorden kommer att byggas av träribbor.

Jonas har fixerat spantmallarna till sin skumma Black Pearl, och limmat i stort sett hela skrovet med ribbor av det rosa uretanskumet han använder som distansmaterial. Det ska bli spännande att se hur den blir, om den blir så mycket lättare än plywood Black Pearlarna som vi tror?

Jag börjar bli lite orolig för storleken på min BP...jag valde ju small, men nu när jag ser hur liten en small faktiskt blir undrar jag om jag kommer få plats?

Det har varit många och hälsat på oss i verkstan denna första veckan, vilket har varit jätteroligt!

Vi har tagit jättekliv och myrsteg denna vecka, vi har hunnit mycket och lite, saker har varit enklare och sårare än vad vi trodde, men mest av allt har det varit fantastiskt roligt! Jag ser fram emot att fortsätta....

3 kommentarer:

  1. Show me som piqtures :)

    SvaraRadera
  2. Kul!
    Ja, lite bilder vill vi se!
    Köp mycket orange färg :)

    SvaraRadera
  3. Of course! Bilder kommer...men min blir nog svart....eller mörkblå...
    Erik, om du kommer på ngn fiffig idé hur man kan måla den så den ser ut som en fisk med fjäll kan jag tänka mig orange-rött :-) Som en kinesisk guldfisk :-)

    SvaraRadera